معرفی انواع محفظه حبوبات

مقدمه

یکی از مهم‌ترین اجزای هر خانه‌ای آشپزخانه است. آشپزخانه قلب هر خانه به شمار می‌آید و در نتیجه نظافت و شیک بودن آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این بین انتخاب وسایل مناسب و زیبا تاثیری بسیار چشم گیر بر نمای آشپزخانه و زیبایی آن دارد. یکی از انواع ظروف مورد نیاز برای آشپزخانه، ظروف و محفظه حبوبات هستند. این ظروف علاوه بر اینکه باید کاربردی باشند و از نظر جنس مناسب نگهداری حبوبات باشند لازم است که از زیبایی ظاهری نیز برخوردار باشند. در این مطلب به معرفی بهترین ظروف نگهداری حبوبات می‌پردازیم و آنها را معرفی می‌کنیم.

اهمیت استفاده از ظروف مناسب

بسیار مهم است که بتوانید حبوبات را تازه و سالم نگه داری کنید. در واقع مواد غذایی از جمله عدس، لوبیا، ماش، نخود و ... طول عمر نسبتا بالایی دارند و در صورتی که به خوبی ذخیره و نگهداری شوند حتی تا یک سال هم دوام می‌آورند. فاکتورهایی همچون نور و دمای محیط می‌تواند بر روی طول عمر و کیفیت این مواد غذایی تاثیر می‌گذارد. در نتیجه باید محیط مناسب و ظروف با کیفیت برای حبوبات انتخاب شود تا این مواد غذایی به مدت طولانی و با حفظ کیفیت نگهداری شوند.

در گذشته بسیاری از خانم‌ها حبوبات را در گونی‌های پارچه‌ای و در قسمتی خنک از خانه نگه داری می‌کردند اما با گذر زمان و مدرن‌تر و شیک‌تر شدن ظاهر آشپزخانه‌ها این روش به کلی منسوخ شده است. همچنین برخی از خانم‌ها نیز حبوبات را در بطری‌های نوشابه نگهداری می‌کنند که به هیچ وجه انتخاب درستی نیست زیرا بطری‌های نوشابه تاریخ انقضای مشخصی دارند و نمی‌توان از آنها به مدت طولانی استفاده کرد. علاوه بر این، این بطری‌ها ظاهر دلنشینی نیز ندارند و نمای آشپزخانه را بهم می‌زنند.

بهتر است از ظروف استاندارد که جهت نگهداری این مواد غذایی ساخته شده‌اند استفاده کنید. این ظروف در انواع اقسام مدل‌های مختلف و با بهره گیری از جنس‌های متفاوت ساخته می‌شوند. در ادامه به معرفی و بررسی ظروف و محفظه حبوبات می‌پردازیم.

ظروف شیشه‌ای محفظه حبوبات

جنس یکی از محبوب‌ترین جنس‌ها برای لوازم منزل و آشپزخانه است. از مزیت‌های بزرگ ظروف استیل می‌توان به ضد زنگ بودن آن اشاره کرد. در واقع این ویژگی به این معنی است که این ظروف به هیچ وجه با مواد درون خود واکنش نمی‌دهند و در نتیجه استفاده از آنها کاملا بی خطر است. این موضوع باعث می‌شود تا این مواد به مدت طولانی سالم باقی بمانند و کیفیت آنها حفظ شود. محفظه حبوبات استیل مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و همچنین خراش دارند. از دیگر ویژگی‌های ظروف استیل شست و شوی آسان آنهاست.

این ظروف در عین سادگی بسیار جذاب و شیک هستند و مناسب افرادی هستند که لوازم ساده را ترجیح می‌دهند. در برخی از ظروف پلاستیک یک قسمت شیشه‌ای طراحی شده است که محتویات درون آن را نشان می‌دهد و در نتیجه نیازی به باز شدن درب و نگاه کردن به درون آن وجود ندارد.

از ویژگی‌های خوب ظروف استیل ظاهر براق آنهاست. همچنین این ظروف از تنوع بالایی در ابعاد و اندازه بهره‌مند هستند. شما می‌توانید علاوه بر محفظه حبوبات استیل، ظروف نگهداری برنج، ماکارونی و سایر خشکبار و حتی ادویه‌ها را نیز از نوع استیل خریداری کنید تا تمامی این ظروف با یکدیگر ست شوند و یک ظاهر شیک و منظم را به آشپزخانه شما ببخشند. همچنین شما می‌توانید طیف رنگی ظروف استیل را با توجه به لوازم برقی خود انتخاب کنید.

محفظه حبوبات شیشه‌ای

یکی از بهترین انواع ظروف به عنوان محفظه حبوبات ظروف شیشه‌ای و بلوریجات  هستند. این ظروف ظاهری زیبا و شیک دارند و مناسب هر سلیقه‌ای هستند. همچنین ظاهر زیبا و ساده این ظروف باعث می‌شود تا با هر دکوراسیون و آشپزخانه‌ای به خوبی تطبیق‌پذیر باشد. همچنین ریختن حبوبات در ظروف شیشه‌ای با ابعاد یکسان ظاهری جذاب به فضای داخلی کابینت‌ها می‌بخشد. می‌توان از ظروف شیشه‌ای برای نگهداری ادویه جات نیز استفاده کرد و به این ترتیب ظاهری رنگی و دوست‌داشتنی‌تر ایجاد می‌شود.

 البته دقت کنید که ظروف شیشه‌ای با وجود قیمت مناسب و ظاهر زیبا، انتخاب مناسبی برای خانواده‌هایی که بچه دارند نیستند. زیرا این ظروف به نگهداری و دقت کافی در حین حمل کردن نیاز دارند و در مقایسه با سایر ظروف و محفظه حبوبات از مقاومت خوبی برخوردار نبوده. اما در غیر این صورت، ظروف بلور و شیشه‌ای یک انتخاب بسیار خوب برای محفظه حبوبات به شمار می‌روند.

از دیگر مزیت‌های ظروف شیشه‌ای تنوع آنها در شکل و طرح است. به‌عنوان‌مثال برخی از این ظروف به شکل استوانه ساخته می‌شوند و برخی دیگر در طرح‌های گرد و کروی شکل. همچنین در طراحی برخی از این ظروف انحناهای خاصی در نظر گرفته شده است. از دیگر تفاوت‌های محفظه حبوبات شیشه‌ای با یکدیگر می‌توان به درب این محصولات اشاره کرد که در انواع چوبی، پلاستیک، استیل و شیشه‌ای در بازار موجود هستند.

 هر کدام از این موارد طرفداران و زیبایی خاص خود را دارند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن سلیقه و دکوراسیون خانه و منزل خود محفظه حبوبات شیشه‌ای مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر در دکوراسیون آشپزخانه شما آیتم استیل زیاد به کار رفته است، محفظه حبوبات شیشه‌ای با درب استیل انتخاب بسیار خوبی است.

محفظه حبوبات پلاستیکی

یک انتخاب مناسب دیگر برای محفظه حبوبات، انواع پلاستیکی آن است. این ظروف مزیت‌های بسیاری دارند. از جمله مزیت‌های محفظه حبوبات پلاستیکی می‌توان به قیمت ارزان آنها در مقایسه با بقیه انواع ظروف اشاره کرد. همچنین از تنوع بسیار بالایی در رنگ بندی برخوردار هستند که باعث می‌شود با هر دکوراسیون و رنگ بندی آشپزخانه، به راحتی تطبیق پیدا کنند.

در صورتی که محفظه حبوبات پلاستیکی کیفیت بالایی داشته باشند ظاهر شکیل و زیبایی دارند و حتی مشابه ظروف شیشه‌ای هستند اما ویژگی مثبت این ظروف نسبت به ظروف شیشه‌ای این است که در برابر ضربه مقاوم‌اند و اگر بر روی زمین بیفتد ترک بر نمی‌دارند یا نمی‌شکنند. این موضوع باعث می‌شود تا استفاده از این ظروف بسیار امن‌تر باشد.

ظروف پلاستیکی یک انتخاب مناسب برای افرادی است که تنوع طلب هستند و ترجیح می‌دهند مرتبا وسایل خود را تعویض کنند زیرا این ظروف قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای دارند و در نتیجه این کار به راحتی امکان‌پذیر است.

یکی دیگر از ویژگی‌های ظروف پلاستیکی که جهت محفظه حبوبات طراحی شده اند، تنوع آنها از نظر شکل و طرح است. در واقع طرح‌های روی این ظروف شامل تصاویر گل، خطوط و طرح‌های فانتزی هستند که هر سلیقه‌ای را شامل می‌شود. همچنین این ظروف به دو صورت مات و شفاف موجود هستند.

محفظه حبوبات سرامیکی

یک جنس دیگر که برای تولید ظروف نگهداری و محفظه حبوبات به کار می‌رود، جنس سرامیک است. این ظروف نسبت به ضربه و فشار مقاوم نیستند اما به طور کلی می‌توان گفت که نسبت به ظروف شیشه‌ای دوام خیلی بیشتری دارند. ظاهر سفید، درخشان و تمیز سرامیک ظاهری بسیار شیک و دلنواز را به خانه‌های ما می‌بخشد. از ظروف سرامیکی علاوه بر نگهداری حبوبات می‌توان جهت نگهداری مواد غذایی همچون قهوه، چای و شکر نیز استفاده کرد.

به دلیل زیبایی این ظروف می‌توان از آنها حتی بر روی کابینت‌ها نیز استفاده کرد. درب این نوع ظروف نیز از جنس‌های متفاوتی هستند که شامل جنس‌های استیل و چوب است. به طور کلی در هنگام خرید محفظه حبوبات دقت کنید که درب آنها به خوبی بر روی ظرف قرار بگیرد و چفت شود. از مزیت‌های این ظروف سرامیکی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مواد غذایی به مدت طولانی در ظروف سرامیکی سالم باقی می‌مانند.

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین معایب ظروف سرامیکی تنوع پایین آنها در طرح و ظاهر است. در واقع این ظروف در رنگ بندی‌های بسیار متنوعی موجود نیستند و در نتیجه انتخاب‌های زیادی نخواهید داشت. اکثر این ظروف سرامیکی به رنگ‌های سفید، شیری و خاکستری رنگ در بازار موجود هستند و طرح‌های بسیار ساده‌ای دارند. به عبارت بهتر می‌توان گفت این ظروف مناسب افرادی است که اشیای لوکس و ساده را بیشتر می‌پسندند. اما به طور کلی می‌توان ظروف سرامیکی طرح دار و رنگی نیز در بازار پیدا کرد.

از دیگر ویژگی‌های ظروف سرامیکی لازم است که به وزن آنها اشاره کنیم. این ظروف وزن بیشتری نسبت به جنس‌های دیگر از جمله شیشه و پلاستیک دارند و شاید بتوان گفت این نیز یکی دیگر از ایرادات محفظه حبوبات سرامیکی به شمار می‌رود.

بهترین محل قرارگیری ظروف حبوبات

شاید برای شما هم سوال باشد که بهترین محل برای قرار گیری محفظه حبوبات در آشپزخانه کجاست؟ پاسخ بسیاری از افراد نسبت به این سوال کابینت‌ها هست. اما همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد در صورتی که سرویس شما ظاهری زیبا و شیک داشته باشند می‌توانید از آنها بر روی کابینت و میزها نیز استفاده کنید. در برخی از آشپزخانه‌ها نیز که فضای کافی ندارند و تعداد کابینت‌ها محدود است می‌توان از شلف‌های دیواری استفاده کرد. استفاده از شلف‌های دیواری و قرار گرفتن ظروف حبوبات و ادویه‌جات، علاوه بر استفاده بهتر از فضای آشپزخانه، ظاهر رنگارنگ و زیبایی نیز به آن می‌بخشد.

بهتر است حبوبات را در محلی خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کنید و همچنین سعی کنید تا این ظروف همواره مرتب و تمیز باشند. در صورتی که می‌خواهید این ظروف را در شلف و قفسه نگهداری کنید، منظم و مرتب بودن این ظروف از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی می‌توانید حبوبات را بر طبق رنگ‌های آنها در کنار یکدیگر قرار بدهید. چنین جزئیات ظریفی می‌تواند ظاهری بسیار دلچسب را برای منزل شما ایجاد کند.

نصب محفظه حبوبات بر روی دیوار

یکی از آیتم‌هایی که در چند سال اخیر بسیار مد و محبوب شده است، نصب قفسه بر روی دیوار است. این آیتم علاوه بر صرفه جویی در فضای داخلی خانه، ظاهری کژوال و دوست داشتنی را نیز به آشپزخانه هدیه می‌دهد. چنین قفسه بندی‌هایی یک انتخاب عالی برای آشپزخانه‌های کوچک و با فضاهای محدود به شمار می‌روند.

 در برخی از ظروف شیشه‌ای که در این قفسه‌ها استفاده می‌شود یک پیچ یا اهرم تعبیه شده است که با چرخاندن یا فشار دادن آن، مقداری از مواد غذایی بیرون ریخته می‌شود. سرویس این ظروف در تعداد سه و بیشتر موجود هستند. حجم شیشه‌های آن نیز حدود یک کیلوگرم و کمتر است و درب این ظروف این معمولا از جنس پلاستیک یا چوب است. علاوه بر حبوبات می‌توان مواد غذایی همچون ماکارونی، برنج، گردو و حتی ادویه جات را نیز در قفسه‌ها نگهداری کرد.

انتخاب محفظه حبوبات برای نو عروسان

نو عروسانی که در حال خرید لوازم منزل و جهیزیه هستند با انتخاب‌های بسیار زیادی رو به رو می‌شوند و شاید نتوانند به راحتی تصمیم بگیرند. خوشبختانه امروزه تنوع لوازم منزل و آشپزخانه انقدر که متناسب هر سلیقه‌ای است. قبل از خرید محفظه حبوبات باید در نظر بگیرید که این ظروف را در کجا می‌خواهید قرار دهید. در صورتی که می‌خواهید این ظروف را درون کابینت قرار دهید نیازی به صرف هزینه زیاد نیست و ظروف پلاستیکی و بانکه می‌توانند انتخاب بسیار خوبی باشند. این ظروف بسیار کاربردی هستند و قیمت اقتصادی‌تری نسبت به سایر ظروف دارند.

در صورتی که می‌خواهید چیدمان آشپزخانه شما به صورتی باشد که محفظه و ظروف را بر روی کابینت قرار دهید، بهتر است ظروف شیشه‌ای یا سرامیکی را خریداری کنید، زیرا این ظروف ظاهر بسیار شیک و لوکسی دارند. البته ظروف پلاستیکی طرح دار هم انتخاب خوبی خواهند بود. در نهایت انتخاب نوع ظروف محفظه حبوبات کاملا به سلیقه و بودجه شما بستگی دارد.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی انواع ظروف با جنس‌های مختلف پرداختیم و ویژگی‌های هر کدام را بررسی کردیم. از جمله ظروفی که می‌توان برای محفظه حبوبات استفاده کرد می‌توان به سرامیک، شیشه، پلاستیک، بانکه و بلوریجات اشاره کرد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

 

یک نمونه از بهترین ظروف حبوبات و بانکه :

https://vucaco.com/shop/mvh/P1196-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%84-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B2-%D8%AF%D9%88-12-%D8%B9%D8%AF%D8%AF%DB%8C.html

 

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید