انواع ظروف شیشه ای و بانکه

ظروف شیشه‌ای به دلیل زیبایی و کاربردهای مختلفی که دارن، همیشه بین مردم طرفدارهای زیادی داشتن. خیلی از خانم‌ها برای طبقه‌بندی کردن ادویه‌جات و سایر مواد غذایی از ظروف شیشه‌ای و بانکه استفاده می‌کنن. جار و بانکه و باقی ظروف شیشه‌ای در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف تولید می‌شن و کاربرد اون‌ها به نگهداری ادویه‌جات محدود نمی‌شه. این ظروف کاربردهای مختلفی مثل نگهداری مایعات و مربا و تنقلات و غیره دارن و حتی گاهی به عنوان بخشی از دکوراسیون مورد استفاده قرار می‌گیرن. اگر دوست دارید با انواع مختلف این ظروف شیشه‌ای آشنا بشین، در ادامه این مطلب با ما همراه باشین.

انواع ظروف شیشه‌ای موجود در بازار

اگر سری به بازار شوش زده باشین یا حتی اگر اهل گشتن در وبسایت‌های فروش ظروف شیشه‌ای مثل ووکا باشین، حتما متوجه شدین که تنوع محصولات در این بازار خیلی زیاده. به طور کلی ظروف شیشه‌ای به این چند دسته تقسیم می‌شن:

  • ظروف پذیرایی (کریستال و بلور)
  • ظروف آشپزی (پیرکس و غیره)
  • جار
  • بانکه
  • باکس‌های شیشه‌ای
  • بطری‌های شیشه‌ای

ظروف پذیرایی

همون طور که می‌دونین برای پذیرایی از مهمون یه سری ظرف و ظروف لازمه. این ظروف می‌تونن شیشه‌ای باشن و در کیفیت‌های مختلفی تولید بشن اما معمولا ظروف پذیرایی شیشه‌ای از جنس کریستال و بلور هستن تا زیبا و چشم‌نواز باشن. ظروفی مثل پیش‌دستی و آجیل‌خوری و شیرینی‌خوری و غیره در این دسته قرار می‌گیرن.

ظروف آشپزی

حتما برای شما هم پیش اومده که بخواین غذایی رو داخل فر یا مایکروفر بپزین یا گرم کنین. اینجور مواقع ظرف‌های پیکرس بهترین گزینه به حساب میان. چون این ظروف در دمای بالایی پخته شدن و به همین هم مقاومت بالایی در برابر حرارت دارن. ظروف آشپزی شامل تمام ظروف شیشه‌ای میشن (مثل همون ظروف پیرکس یا قابلمه‌های شیشه‌ای) که قابلیت قرار گرفتن روی گاز، داخل فر و مایکروفر رو داشته باشن.

جار

جارها در واقع نوعی ظرف دهن گشاد هستن که در انواع در دار و بدون در تولید می‌شن. این ظرف‌ها می‌تونن شیشه‌ای، چوبی، حصیری باشن یا از جنس‌های دیگه تهیه بشن. اما نکته مهم کاربرد این ظروفه. جارها برای موارد خیلی متنوعی مثل نگهداری مربا، عسل، ادویه‌جات، حبوبات، سس‌ها، تنقلات و غیره استفاده می‌شن.

انواع جار

یکی از جذابیت‌های جارها تنوع شکل ظاهری اون‌هاست. جارها در شکل‌های مختلفی مثل جار استوانه‌ای، جار مربعی، جار خمره‌ای، جار شش‌گوش، جار کتابی، جار کوزه‌ای و غیره تولید می‌شن.

 

 

 

 

انواع جار

بانکه

بانکه‌ها ، که به خاطر شباهت ظاهری خیلی وقت‌ها با جار اشتباه گرفته می‌شن، نوع دیگه‌ای از ظروف استوانه‌ای دهن‌گشاد هستن. تفاوت اصلی بانکه و جار در اینه که بانکه‌ها حتما در دار هستن و درشون با یک واشر پلاستیکی چفت می‌شه. وجود این واشر و چفت شدنش باعث می‌شه که گرد و غبار و رطوبت و سایر مواد به داخل بانکه نفوذ نکنن. این موضوع باعث می‌شه که مواد غذایی داخل بانکه‌ها برای مدت طولانی‌تری سالم بمونه و فاسد نشه. بانکه‌ها هم مثل جارها در ابعاد و جنس‌های مختلفی تولید می‌شن که در ادامه با اون‌ها آشنا می‌شیم.

بانکه شیشه‌ای

بانکه‌های شیشه‌ای پرطرفدارترین نوع بانکه به حساب میان. دلیلش هم اینه که:

  • اولا: محتویات داخل این بانکه‌ها به خوبی مشخصه
  • دوما: ظاهرشون خیلی قشنگه

 خیلی از افراد از بانکه‌های شیشه‌ای به عنوان ظروف پذیرایی روی میز، و برای نگهداری تنقلات استفاده می‌کنن. در آشپزخونه هم می‌شه از ست‌های چندتایی بانکه‌های شیشه‌ای برای نگهداری ادویه‌جات، قهوه و چای و قند و شکر و موارد دیگه استفاده کرد. اگر سری به فروشگاه‌های ظروف شیشه‌ای بزنین می‌تونین ست‌های پاسماوری خیلی قشنگی از بانکه‌ها پیدا کنین که دکوراسیون آشپزخونه شما رو تکمیل می‌کنن.

بانکه پلاستیکی

بانکه‌های پلاستیکی ظاهر فانتزی دارن و بهترین گزینه برای نگهداری مواد غذایی چسبنده مثل عسل و مربا و شربت به حساب میان. مزیت این بانکه‌ها اینه که می‌تونین اون‌ها رو به سادگی بشورین یا داخل ماشین ظرفشویی قرار بدین. نقطه ضعفشون هم اینه که ظاهر ماتشون مانع از این میشه که محتویات داخل بانکه رو ببینین. بنابراین، نمی‌تونین متوجه بشین که چقدر از محتویات ظرف باقی مونده و آیا هنوز سالمه یا نه.

بانکه فلزی

بانکه‌های فلزی که معمولا توی طرح‌ها و رنگ‌های شلوغ و جذابی طراحی می‌شن بیشتر به درد نگهداری از مواد غذایی خشک (مثل شیر خشک) یا وسایل خرده‌ریز (مثل سنجاق و لوازم خیاطی و غیره) می‌خورن. مزیت این بانکه‌ها هم نسبت به بانکه شیشه‌ای اینه که خطر شکستن ندارن.

بانکه سرامیکی

بانکه‌های سرامیکی مرگ ندارن! انقدر محکم و جون‌دارن که یک عمر براتون کار می‌کنن. ظاهر این بانکه‌ها خیلی شیک و لوکس به نظر میاد اما گول ظاهرشون رو نخورین چون بعضی وقت‌ها باز و بسته کردنشون خیلی سخت می‌شه. عیب دیگه‌شون هم اینه که سنگین هستن و جابجا کردنشون ممکنه سخت باشه.

 

 

بانکه سرامیکی

بانکه حصیری

استفاده از بانکه‌های حصیری نسبت به باقی بانکه‌ها کمتر متداوله. اما اگه دوست دارین حبوباتتون برای مدت طولانی سالم بمونه، این نوع  بانکه بهترین انتخاب برای شماست.

 

چطور بانکه مناسبی انتخاب کنیم؟

حالا که با انواع مختلف بانکه‌ها آشنا شدیم شاید براتون سوال شده باشه که چطور می‌تونین یک بانکه مناسب برای خودتون انتخاب کنین؟ برای جواب به این سوال قبل از هر چیز باید بدونین که بانکه‌ها رو برای چه کاربردی می‌خواین. اگر ظاهر بانکه‌ها براتون مهمه، خرید بانکه شیشه‌ای یه گزینه خوب برای شماست. اگر لازمه که بانکه‌ها رو زود به زود بشورین بهتره برین سراغ بانکه‌های پلاستیکی. اگر وزن بانکه براتون مسئله مهمیه، اصلا سراغ بانکه‌های سرامیکی نرین. خلاصه که قدم اول مشخص کردن کاربرد بانکه‌ست.

تو قدم بعدی باید اندازه بانکه‌های مورد نیازتون رو مشخص کنین. به ارتفاع، قطر دهنه و حجم کلی بانکه‌ها دقت کنین. بعد از اون هم باید در مورد شکل و ظاهر اون‌ها تصمیم بگیرین. بعضی‌ها بانکه‌های استوانه‌ای رو دوست دارن و بعضی‌ها دوست دارن مکعبی باشه. این دیگه به سلیقه شما وابسته‌ست. رنگ بانکه‌ها رو هم با الهام از دکوراسیون اطرافش انتخاب کنین. در نهایت هم دقت کنین که در بانکه خوب باز و بسته بشه (کامل چفت بشه) و گیر نداشته باشه که بعدا بخواد اذیتتون کنه.

برندهای معروف بانکه

اگر با برندهای موجود در بازار آشنا نیستین نگران نباشین. با یک جستجوی ساده در سایت‌های فروش آنلاین ظروف شیشه‌ای و پلاستیکی می‌تونین با انواع بانکه‌ها و قیمت و کیفیت اون‌ها آشنا بشین. اما برای راحتی شما، ما چند تا برند معتبر از بانکه‌ها رو هم معرفی می‌کنیم. برند هوم‌کت، لیمون، نیلوفر و زیبا برندهای خوبی در این حوزه هستن.

کاربردهای مختلف بانکه

همونجوری که گفتیم بانکه‌ها کاربردهای مختلفی دارن که مهم‌ترینش نگهداری از مواد غذاییه. اما علاوه بر این، از بانکه‌ها برای کارهای دیگه‌ای مثل طبقه‌بندی کردن پیچ‌ومهره‌ها و میخ و سوزن و پونز (سایر وسایل و ابزار موجود در انباری) هم استفاده کرد. کاربرد دیگه بانکه‌ها در طبقه‌بندی کردن وسایل اتاق خوابه. می‌تونین لوازم آرایش و سنجاق و گیره مو و ... رو داخل بانکه‌های جداگونه فلزی بریزین. حتی می‌تونین از بانکه‌ها برای نگهداری مداد و تراش و پاک‌کن هم استفاده کنین.

پرکاربردترین اندازه‌های بانکه

بانکه‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شن اما با توجه به این که معمولا از این ظروف برای داخل یخچال، روی پیشخوان آشپزخونه، یا داخل کابینت‌ها، یا روی میز پذیرایی استفاده می‌شه، حجم‌های مشخصی از اون کاربرد بیشتری دارن.

 مثلا بانکه‌های 200 سی سی برای ادویه‌جات، بانکه‌های 300 سی سی برای مربا و عسل، بانکه‌های 500 سی سی برای عسل یا به عنوان پاسماوری، یا بانکه‌های 800 و 1000 سی سی برای حبوبات متداول‌ترن. البته بهتره که شما برای انتخاب اندازه بانکه، نیاز خودتون رو در نظر بگیرین و متناسب با اون عمل کنین.

قیمت انواع بانکه

بانکه‌ها هم مثل باقی ظروف شیشه‌ای در قیمت‌های مختلفی فروخته می‌شن. اگه سری به مغازه‌ها یا آنلاین‌شاپ‌ها بزنین شاید از تنوع قیمت بانکه گیج بشین و تعجب کنین. چون بازه قیمت بانکه‌ها از مبلغ‌های خیلی کم شروع می‌شه و تا مبلغ‌های خیلی زیاد ادامه داره. دلیل این موضوع در کیفیت تولید بانکه‌هاست. هر چقدر در تولید بانکه‌ها از مواد اولیه و شیشه مرغوب‌تری استفاده شده باشه، دمای پخت اون بالاتر و زمان پختش بیشتر باشه، و هرچقدر طرح‌ها و شیارهای روی بانکه دقیق‌تر و ظریف‌تر انجام شده باشه، قیمت اون بالاتره.

 

 

 

بانکه شیشه ای

طبیعیه که قیمت نمونه بانکه‌های خارجی از نمونه‌های داخلی بالاتر باشه. اما این موضوع لزوما به معنای بالاتر بودن کیفیت اون‌ها نیست. یادتون باشه که مهم اینه که شما بدونین بانکه‌ها رو برای چه کاربردی تهیه می‌کنین. خیلی وقت‌ها شاید نیاز شما با یک بانکه ارزون قیمت‌تر هم بر طرف بشه.

برای تهیه بانکه با قیمت مناسب، بعد از مشخص کردن کاربرد مورد نظرتون سری به فروشگاه‌ها بزنین و قیمت‌ها رو بررسی کنین. برای تشخیص کیفیت بانکه‌ها به شفاف بودن شیشه و تمیزی و ظرافت برش‌ها به خصوص در قسمت واشری که روی دهنه قرار داره دقت کنین.

قیمت کلی تعدادی از بانکه‌ها رو در لیست زیر می‌بینین:

  • بانکه شیشه‌ای 1000 سی سی پاشا باغچه : 247000 تومان
  • بانکه شیشه‌ای 1000 سی سی لیمون : 54000 تومان
  • بانکه شیشه‌ای 1000 سی سی نیلوفر: 44000 تومان

بطری‌های شیشه‌ای

به طور کلی همه بطری‌ها یه ویژگی خاص دارن و اون هم گردن باریکشونه. بطری‌های شیشه‌ای هم ظروف گردن‌باریک کوچک و بزرگی هستن که بیشتر برای نگهداری مایعات استفاده می‌شن. البته خیلی‌ها دوست دارن از بطری‌های شیشه‌ای به عنوان وسایل دکوری، یا گلدون استفاده کنن.

بطری‌های شیشه‌ای هم به صورت شفاف و هم به صورت رنگ‌شده توی بازار موجودن. بطری‌های شفاف معمولا برای نگهداری شربت، آب، روغن، شیر و باقی مایعات استفاده می‌شن.

بطری‌های رنگ‌شده بیشتر کاربرد تزئینی دارن. بعضی از بطری‌های رنگ‌شده ماتن و داخلشون اصلا پیدا نیست اما بعضی‌های دیگه رنگ شفاف دارن و میشه داخلشون رو دید. هر کدوم از این بطری‌ها طرفدارهای خودشون رو دارن و برای تزئینات مختلف مثل شمع‌آرایی و گل‌آرایی استفاده می‌شن.

انواع بطری‌های شیشه‌ای

بطری‌های شیشه‌ای بر اساس شکل ظاهری به دسته‌های زیر تقسیم می‌شن:

بطری‌های پاراگون

بطری‌های پاراگون از نظر ظاهری بلند و لاغرن. معمولاً برای نگهداری زیتون یا ترشی آلبالو و چیزهای شبیه به اون استفاده می‌شن. این بطری‌ها در ظاهر حجمشون زیاد به نظر میاد اما در واقعیت ظرفیت کمی برای نگهداری مواد غذایی دارن.

بطری‌های مربع فرانسوی (ویکتوریایی)

این ظروف شیشه‌ای چهار طرفشون صافه و قابلیت نصب برچسب رو داره. معمولا برای نگهداری عرقیجات و شربت‌ها استفاده می‌شن.

 

 

بطری فرانسوی

بطری‌های ادویه

این بطری متداول‌ترین نوع بطری شیشه‌ایه که در همه مغازه‌ها هم موجوده. این بطری‌ها انواع گرد و مربعی دارن و معمولا برای فروش ادویه استفاده می‌شن.

بطری‌های مستقیم

این  بطری‌ها بر خلاف باقی بطری‌ها گردن باریک ندارن و شعاعشون در تمام قسمت‌ها یکسانه. همین موضوع باعث میشه به راحتی بتونین محتویاتشون رو بیرون بیارین. بطری‌های مستقیم شباهت زیادی با بانکه و جار استوانه‌ای دارن و فقط شعاعشون نسبت به اون‌ها کمتره.

بطری‌های گرد بوستون (بطری وینچستر)

بطری وینچستر رو حتما در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیدین. همون بطری‌های معروفی که در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شن. شعاع قاعده این بطری‌ها خیلی زیاده و در مقابل گردنشون خیلی باریکه. این روزها استفاده از انواع رنگی این بطری‌ها به عنوان گلدون دکوری خیلی متداول شده و می‌تونه دکوراسیون خونه شما رو به‌روز و زیبا کنه.

 

باکس‌های شیشه‌ای

باکس‌های شیشه‌ای یا همون جعبه‌های شیشه‌ای ظروف تزئینی هستن که بیشتر برای گل‌آرایی و هدیه‌های عروسی و تولد استفاده می‌شن. یکی از کاربردهای خیلی متداول این ظروف برای تزئین لوازم عروس در مراسم‌های حنابندون و عقد و بله‌برونه.

تراریوم

یکی دیگه از کاربردهای باکس شیشه‌ای ساخت تراریومه. تراریوم‌ها یه جور باغچه شیشه‌ای هستن که توشون انواع مختلف و محدودی از گل و گیاه و کاکتوس می‌کارن و داخل خونه نگهداری می‌کنن.

سایر کاربردها

جعبه‌های شیشه‌ای به خاطر ظاهر خیلی قشنگشون کاربردهای دیگه‌ای هم می‌تونن داشته باشن. مثلا می‌تونین ازشون به عنوان جعبه جواهرات استفاده کنین. البته این کار یکم خطرناکه و پیشنهاد می‌کنیم طلاهاتون رو داخلش نذارین. علاوه بر این، اگه از بانکه خوشتون نمیاد، برای نگهداری تی‌بگ و دمنوش، تنقلات و سرویس‌های پذیرایی از مهمون هم می‌تونین از این ظروف شیشه‌ای استفاده کنین.

 

در پایان یادتون باشه که خرید ظروف شیشه‌ای هم مثل باقی خریدها کار آسونیه. کافیه به اندازه کافی تحقیق کنین و از افرادی که تجربه بیشتری دارن کمک بگیرین. خرید کردن از فروشگاه‌های آنلاین معتبر که بهتون مشاوره رایگان میدن هم گزینه مناسبیه. ما تو این مطلب سعی کردیم انواع ظروف شیشه‌ای و بانکه رو بهتون معرفی کنیم. حالا که با کاربردهای مختلف، انواع قیمت‌ها و نحوه انتخاب بانکه مناسب آشنا شدین وقشته که برای خرید آماده بشین. امیدواریم که این مطلب براتون مفید بوده باشه.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید